Тормозът в училище е универсален проблем, който се случва във всяко едно общество и засяга всяка една социална група. Когато едно дете в училище е умишлено и многократно разстройвано, заплашвано, наранявано както физически така и психически, тогава това дете се счита за обект на тормоз в училищната среда. По данни на национално представително изследване на УНИЦЕФ за насилието над деца в България, една трета от децата и младежите (35%) съобщават, че са били подлагани на унижение или обиди в училище. Статистиката е още по-притеснителна като се вземат в предвид безспорните доказателства за вредите на насилието върху физическото и психично здраве и развитие на децата преживели тормоз.
Най-честите извършители на тормоз в училище са други ученици, но съществуват и ситуации, в които и други възрастни, например учители, са извършителите. Тормозът в училище не е никога оправдано действие. Но едно дете обект на тормоз може да изпитва трудност да сподели преживяното с родителите си, или да не осъзнава изцяло, че е обект на тормоз. Отличителни признаци не винаги има, или не са достатъчно ясни за родителите.
Затова е важно да продължаваме да се информираме, особено когато детето ни е в училищна възраст, за да имаме в предвид някои от основните признаци, които насочват, че детето ни вероятно може да е обект на тормоз в училище.
Най-ясният признак е, когато детето директно сподели, че е обект на тормоз. Например, вашето дете може да каже, че други деца гo умишлено го дразнят, подиграват му се, потискат го, смеят му се, наричат го с обидни думи, игнорират го, физически го нараняват или го заплашват.
Ако обаче детето ви не казва нищо, а се притеснявате, че нещо се случва, ето някои признаци, на които трябва да обърнете внимание:
Физически признаци – например, необясними белези или синини по тялото, скъсани дрехи, промяна в съня и апетита, оплаквания за главоболия, стомашни нарушения и други нетипични за детето физически симптоми.
Нетипично поведение в училище – отсъствия, бягство от училище, понижени резултати, нежелание за посещение
Промяна в социалното поведение.
Вашето дете може да избягва социални събития, на които му е било приятно да ходи, като например събирания и купони със съученици. Или може да забележите, че детето ви говори за:
• загуба на контакт със съученици след училище или в междучасие
• че е избрано последно за отбори по физическо и други игри.
Промяна в емоциите – тревожност, паник атаки, плачливост, самоизолация, агресия или необичайна тъга, липса на усмивки;
Детето ви иска от вас или своите брат/сестра допълнителни парични средства или неоправдани допълнителни материални средства, допълнително и липсващи лични вещи може да сигнализират, че тормозът е свързан с пари.
Няма единствен начин да разберете дали детето ви е тормозено. Начинът, по който детето ви реагира на тормоза, ще зависи от това колко тежък е тормозът, както и от характера на вашето дете. Всеки тормоз носи след себе си тежки вреди. Когато продължава във времето и не бъде спрян, може да причини дълготрайна вреда.
Нищо не оправдава тормозът и действията на човека, който го извършва.